წარმართული ფესვები
ბიბლიის თვალსაზრისი წარმართულ დღესასწაულებთან დაკავშირებით
დაბადების დღეების აღნიშვნის ნამდვილი არსი
იესო ქრისტეს «დაბადების დღე»
ისრაელიანების და ადრეული ქრისტიანების დამოკიდებულება დაბადების დღეებისადმი
იეჰოვას მოწმეების თვალსაზრისი წარმართულ დღესასწაულებთან დაკავშირებით
ბიბლიის თვალსაზრისი წარმართულ დღესასწაულებთან დაკავშირებით
დაბადების დღეების აღნიშვნის ნამდვილი არსი
იესო ქრისტეს «დაბადების დღე»
ისრაელიანების და ადრეული ქრისტიანების დამოკიდებულება დაბადების დღეებისადმი
იეჰოვას მოწმეების თვალსაზრისი წარმართულ დღესასწაულებთან დაკავშირებით
ადამიანებისთვის, რომლებიც რელიგიისაგან შორს დგანან, ერთერთ მთავარ ასოციაციას, რომელსაც იეჰოვას მოწმეებთან აკავშირებენ, წარმოადგენს ცნობილი «ისინი დაბადების დღეებს არ აღნიშნავენ!». და ეს განაცხადი სრულიად შეესაბამება სიმართლეს. იეჰოვას მოწმეები არასოდეს არ მიიღებენ მონაწილეობას არც საკუთარი და არც სხვისი დაბადების დღის აღნიშვნაში.
ეს ფაქტი ხშირად გაუგებრობას იწვევს, ზოგჯერ კი ადამიანების მხრიდან კრიტიკას. თუმცა დიდი უგუნურება იქნებოდა ვინმეს მხრიდან ნაჩქარევი დასკვნის გაკეთება, რომ ამ ქრისტიანებისთვის არ არსებობს არავითარი ცხოვრებისეული სილამაზე და თითქოს ნებისმიერი სახის გართობა ვითომ ცოდვადაც კი ითვლება მათთვის. ეს ასე ნამდვოლად არ არის!
იეჰოვას მოწმეებს, ისევე როგორც ჩვენს გარშემო არსებულ სხვა ადამიანებს, აქვთ ბუნებრივი მოთხოვნა, რომ პერიოდულად შეიკრიბონ მეგობრებთან ერთად და მხიარულად გაატარონ დრო მეგობრულ წრეში. მათ მიზანს ნამდვილად არ წარმოადგენს, რომ «თეთრ ყვავებად» გამოჩნდნენ თავისი თანაკლასელების ან კოლეგების თვალში. პირიქით, ის, ვინც მათ იცნობს, ძალიან აფასებენ მათ გახსნილობასა და სიხალისეს.
მაშინ რატომ თვლიან ეს ქრისტიანები მიუღებლად დაბადების დღეებში მონაწილეობას? რა აღძრავს მათ სინდისს, მსგავს ღონისძიებებზე მოკრძალებული უარის თქმისაკენ? ამ კითზვებზე ეს სტატია გასცემს პასუხს.
ორი სიტყვით რომ შევეცადოთ ამის ახსნა, იეჰოვას მოწმეების ასეთი პოზიციის მიზეზს წარმოადგენს ღვთის სიტყვისადმი, ბიბლიისადმი მათი ნამდვილი პატივისცემა და სურვილი იყვნენ ნამდვილი ქრისტიანები. როგორც ღვთის გულწრფელი მსახურები, ეს ქრისტიანები ცდილობენ გაითვალისწინონ ღვთის თვალსაზრისი და გრძნობები, თავისი ცხოვრების სხვადასხვა სფეროებში. მათ ესმით, რომ თვითონ იეჰოვა ღმერთი «ბედნიერი ღმერთია», რომელიც თავის მსახურებს ასაჩუქრებს სიხარულით, როგორც სულიწმინდის ნაყოფით (1 ტიმოთე 1:11; გალატელთა 5:22). ბიბლიაში მრავალი მაგალითია იმისა, თუ როგორ მართვავდნენ ღვთისადმი ერთგული ადამიანები დღესასწაულებს, თუ როგორ იკრიბებოდნენ და მთელი გულით მხიარულობდნენ ერთად. შეგვიძლია გავიხსენოთ ისრაელიანები, როდესაც ეგვიპტელთა ხელიდან სასწაულად გადარჩნენ, სიხარულით მღეროდნენ და ცეკვავდნენ, და განადიდებდნენ იეჰოვას (გამოსვლა 15:1,20,21). ასევე იესო არ მიიჩნევსდა რაიმე სახით სათაკილოდ ზეიმებზე დასწრებას და ასეთი სახით დასვენებას (იოანე 2:1-11). ასეთი მაგალითები ქრისტიანებს ეხმარება, რომ ჯანსაღი დამოკიდებულება ჰქონდეთ თვითონ ზეიმებზე მათი დასწრებისა და მონაწილეობის ფაქტთან დაკავშირებით.
მაგრამ ამავდროულად ძნელი არაა იმის მიხვედრა, რომ ზეიმებიც განსხვავდებიან ერთმანეთისგან. ვინაიდან იმავე ბიბლიაში ჩვენ არაერთ მაგალითს ვხვდებით იმისა, თუ როგორ განსჯიდა და სჯიდა კიდეც ადამიანებს ზეიმებისთვის იეჰოვა, რომლებიც მას, იეჰოვას შეურაცყოფდა (გამოსვლა 32:1-9,17-29; რიცხვნი 25:1-9; 1 კორინთელთა 10:7). აქედან კარგად ჩანს, რომ ჭეშმარიტი ქრისტიანები მეტად გამრჩევები უნდა იყვნენ იმ ზეიმების მიზნების, მოქცევის წესისა და მნიშვნელობის მიმართ, რომელში მონაწილეობის მიღებასაც მას სხვა ადამიანები სთავაზობენ. ბიბლიურმა პრინციპებმა და მითითებებმა და არა საკუთარი ხორციელი სურვილების დაკმაყოფილებამ, აი რამ უნდა ითამაშოს მთავარი როლი მზგავს საკითხებში!
ყველაზე ხშირად ზეიმები დაკავშირებულია რაიმე რიგითი მოვლენის წლისთავებთან. ასეთ მოვლენას ზოგიერთისთვის შეიძლება წარმოადგენდეს, მაგალითად, ქორწინების წლისთავი ან საწარმოში ხანგრძლივი დროის განმავლობაში მუშაობის იუბილე. ბიბლიაშიც არის მითითებები, რომელიც ღმერთმა ისრაელებს მისცა, რომ აღენიშნათ განსაზღვრული მოვლენების წლისთავები. მაგალითად, იეჰოვამ განსაკუთრებული მითითება მისცა რომ აღენიშნათ ის დღე, როდესაც ეგვიპტეში უფლის ანგელოზმა ისრაელების სახლებს გვერდი აუარა, რის შემდეგაც მათ განთავისუფლება და ამ ქვეყნის დატოვება შეძლეს (გამოსვლა 12:14). ებრაელები კი აღნიშნავდნენ ამ თარიღს, თუმცა ამ დღეს ისინი არ აწყობდნენ სადღესასწაულო ზეიმს და არ ცვლიდნენ საჩუქრებს. მოსეს კანონში ღმერთმა მთელი რიგი დღესასწაულები ჩამოთვალა, რომლებიც ზუსტად დადგენილ დროს უნდა აღენიშნათ ისრაელიანებს (ლევიანთა 23:1-8,24-44). გარდა ამისა ბიბლიური ცნობა გვაუწყებს, რომ ისრაელები ასევე აღნიშნავდნენ იერუსალიმის ტაძრის მეორედ მიძღვნის თარიღს, რაც, როგორც ჩანს, იესოს მიერ არ ყოფილა დაგმობილი (იოანე 10:22,23). ქრისტიანებისთვის კი ძალაში რჩება მითითება, რომ რეგულარულად შეიკრიბონ იესო ქრისტეს სიკვდილის წლისთავზე (ლუკა 22:19,20). ამ ყოველივეს მზგავსად, დღეს, თავის ცხოვრებაში მრავალი ადამიანი გამოჰყოფს განსაზღვრულ თარიღებს, რომლებიც მნიშვნელოვნად მიაჩნია და რომლებიც, მათი აზრით, კარგი იქნებოდა რომ აღენიშნათ.
მოყვანილი მაგალითები გვიჩვენებენ, რომ განსაზღვრული მოვლენის წლისთავის აღნიშვნა, შეიძლება სავსებით ბუნებრივ მოქმედებას წარმოადგენდეს ადამიანისთვის, რომელიც ამ წლისთავის აღნიშვნის აუცილებლობას ხედავს. ამავდროულად, მსგავს პირობებში ქრისტიანისთვის კარგი იქნება თუ გაითვალისწინებს მოვლენის სხვადასხვა მხარეს და შემდეგ გადაწყვეტს, თუ როგორ მოიქცეს.
დაბადების დღის აღნიშვნა, ერთერთ ყველაზე პოპულარულ დღესასწაულს წარმოადგენს, სხვადასხვა კულტურის მქონე ადამიანთა შორის. ამ დღესასწაულის არსი ასევე მდგომარეობს, მომდევნო წლისთავის გამოთვლაში და დღესასწაულით შეხვედრაში. წლისთავს კი წარმოადგენს კვლავ დამდგარი ის კალენდარული დღე, რომელ დღესაც ოდესღაც ეს ადამიანი დაიბადა.
ოდესღაც ბიბლიის მკვლევარები, ადამიანთა უმრავლესობის მზგავსად, მონაწილეობდნენ მზგავს დღესასწაულებში. იეჰოვას მოწმეების ერთერთ პუბლიკაციაში ამასთან დაკავშირებით ნათქვამია:
«მრავალ მათგანს პატარა წიგნაკები ჰქონდათ, რომელთაც «ყოველდღიურ ციურ მანანას» უწოდებდნენ, მასში მოცემული იყო ბიბლიის ყოველდღე განსახილველი ტექსტები, და ამ წიგნაკში ისინი სხვა ბიბლიის მკვლევართა სურათებს დებდნენ მათი დაბადების თარიღის გასწვრივ. «საგუშაგო კოშკის» 1909 წლის 15 თებერვლის ნომერში მოთხრობილი იყო იმის შესახებ, თუ როგორ მიიპატიჟეს ძმა რასელი სცენაზე, კონგრესის დროს ჯეკსონვილში (ფლორიდის შტატი, აშშ). რისთვის? მას დაბადების დღესთან დაკავშირებით საჩუქარი გადასცეს — რამოდენიმე ყუთი გრეიფრუტებით, ანანასებითა და ფორთოხლით. ასეთი სურათი იყო წარსულში» («საგუშაგო კოშკი» 15.10.1998 წ., გვ.30).
თუმცა 1920-იან წლებში ეს ქრისტიანები, ბიბლიის ღრმა კვლევისა და მასზე ფიქრის წყალობით, მივიდნენ დასკვნამდე, რომ მათთვის საჭირო იყო საფუძვლიანად გადაეხედათ ასეთი სახის დღესასწაულების მიმართ დამოკიდებულებისათვის. რამ აღძრა ისინი, რომ მიეტოვებინათ მთელ მსოფლიოში ასე ფართოდ გავრცელებული ჩვეულება? და დღემდე რატომ არ სურთ იეჰოვას მოწმეებს ამ ჩვეულებასთან შეხება?
ამის რამოდენიმე საფუძვლიანი მიზეზი არსებობს! გთავაზობთ, რომ ყურადღებით განვიხილოთ ისინი და დავფიქრდეთ მათზე.
წარმართული ფესვები
თუ მსგავსი გარემოებების არცოდნა ურწმუნო ადამიანთა შორის შეგვიძლია მივაწეროთ მათ ბიბლიისაგან დაშორებას და ქრისტიანობის ისტორიის არ ცოდნას, მაშინ მათთვის, ვინც თავს ქრისტიანად მიიჩნევს და რომელიმე ე.წ.«ქრისტიანულ» ეკლესიაში დადის, ამის არცოდნა ვერანაირ გამართლებას ვერ პოულობს. ეს ასეა თუნდაც იმიტომ, რომ ძალიან ხშირად შეგვიძლია ვნახოთ მეცნიერების და ღვთისმეტყველების კომენტარები, დაბადების დღის აღნიშვნის წარმართული წარმომავლობისა და არაბიბლიური არსის შესახებ. გთავაზობთ რამოდენიმე ციტატას ამ წყაროებიდან.
«ამერიკული ენციკლოპედია» (1991 წელი) წერს: «ისეთ ძველ სახელმწიფოებში, როგორებიცაა ეგვიპტე, საბერძნეთი, რომი და სპარსეთი, ღმერთების, მეფეების და დიდებულების დაბადების დღეებს აღნიშნავდნენ» («The Encyclopedia Americana»).
«დაბადების დღის ყველაზე ადრეული ეგვიპტური აღნიშვნა, დათარიღებულია ძვ.წ. XIII საუკუნით ან შესაძლოა უფრო ადრეული პერიოდით (Helck и Otto, Kleines. Worterbuch der Agyptologie, 1956. Р. 115, ტექსტური ბმულებით)» («ბიბლიია ახალი ლექსიკონი. ნაწილი 2. ბიბლიური რეალიები». სანკტ-პეტერბურგი. გამომცემლობა «Мирт». 2001 წ. / «New Bible Dictionary». Inter-Varsity Press, Leicester, England. Intervarsity Press, Downers Grove, Illinois, 1962).
ნაშრომში «დასკვნები: დაბადების დღეები» აღნიშნულია: «ჰეროდოტე იმაზე მიუთითებს, რომ სპარსელებთან დაბადების დღის დღესასწაულს აუცილებლად თან ახლდა განსაკუთრებული სუფრით გამასპინძლება (სპარსული ომები I, 133). თუ დაბადების დღე აღინიშნებოდა, მეფის სასახლეში დიდ ლხინს აწყობდნენ, რომელზეც სასახლეში მცხოვრებნი საჩუქრებს იღებდნენ (ix, 110). ელინიზმის ეპოქამდე მცხოვრები ბერძნები, ღმერთებისა და გამოჩენილი ადამიანების დაბადების დღეებს აღნიშნავდნენ (ISBE, დაბადების დღე, ტომი 1, გვ. 515). იოსები (ებრაელთა ომები, VII.3.1) მოიხსენიებს ტიტუსის მონათხრობს, სადაც საუბარია მისი ძმისა და მამის დაბადების დღეების აღნიშვნაზე. ამ დღეს ისინი ებრაელ ტყვეებს ხოცავდნენ» (ვ. კოკსა «დასკვნები» ჟანელ ხილბერნი, 2000 წ.).
ერთერთი ასეთი პრინციპი, ძირითადად, გახლდათ სპირიტიზმთან კავშირი.
იგივე აზრს უჭერენ მხარს რალფ და ედელინ ლინტონები: «ბერძნებს სწამდათ, რომ ყველას ჰყავს დამცველი სული ან დემონი, რომელიც მის დაბადებას ესწრება და მთელი ცხოვრების განმავლობაში თან ზდევს მას. იმ დღეს როდესაც ეს ადამიანი დაიბადა, არსებობდა მისტიური ურთიერთობა ამ სულსა და ღმერთს შორის. რომაელებიც ამ იდეას შეუერთდნენ. ისინი ასეთ სულს გენიას უწოდებდნენ. ეს წარმოდგენა ადამიანთა ცნობიერებაში დარჩა და გამოხატულება ჰპოვა მფარველ ანგელოზში, კეთილ ფერიაში და მფარველ წმინდანში».
ავტორები ასევე მიუთითებენ დაბადების დღეების ასტროლოგიასთან კავშირზე: «ძველ დროს დაბადების დღეების ჩაწერა უმთავრესად მნიშვნელოვანი იყო იმიტომ, რომ დაბადების თარიღი აუცილებელი იყო ჰოროსკოპის შესადგენად» («The Lore of Birthdays», New-York, 1952).
ლინტონების კვლევის თანახმად, თანამედროვე დაბადების დღეებისთვის დამახასიათებელი ელემენტები, ასევე წარმოადგენენ ძველი წარმართული კულტების ანარეკლს. მაგალითად, სანთლებით მორთული ტორტის მაგიდაზე დადგმა.
«ნამცხვრებზე სანთლების ანთების ჩვეულება ბერძნებთან დაიწყო», — წერენ ლინტონები, - «ფილოქოროსი [ძველი ბერძენი ისტორიკოსი] გვატყობინებს, რომ ყოველი თვის მეექვსე დღეს, არტემიდას, მთვარისა და ნადირობის [და ნაყოფიერების] ქალღმერთის დაბადების დღეს, ამ ქალღმერთის ტაძრების სამსხვერპლოზე დებდნენ, მთვარესავით მრგვალ ნამცხვრებს, რომლებიც წვრილი სანთლებით იყვნენ განათებული».
შემდეგ ავტორები ამატებენ: «ხალხური გადმოცემის თანახმად, დაბადების დღის სანთლებს სურვილების შესრულების მაგიური ძალა გააჩნიათ... მას შემდეგ, რაც ადამიანმა თავის ღმერთებისთვის სამსხვერპლოების დადგმა დაიწყო, ანთებულ წვრილ სანთლებს და სამსხვერპლო ცეცხლს ყოველთვის განსაკუთრებული მისტიური მნიშვნელობა ჰქონდა. ამიტომ დაბადების დღის სანთლები წარმოადგენს "ახალშობილისადმი" თაყვანისცემას და პატივის მიგებას და ბედნიერება მოაქვთ მისთვის».
წიგნი «დაბადების დღის დღესასწაულები მთელ დედამიწაზე» იგივე თემას ეხება: «[სანთლების გამოყენების] ჩვეულება ძველი ბერძნებიდან და რომაელებიდან მოდის, რომელთაც მიაჩნდათ, რომ სანთლებს ან სანთლის ასანთებ ფითილებს მაგიური ძალა გააჩნდათ. სანთლების ალთან ერთად ისინი თავის ღმერთებზე ლოცულობდნენ და თავის სურვილებს გადასცემდნენ მათ. ღმერთები კუღტხებას უგზავნიდნენ მათ და შესაძლოა, ლოცვებზე პასუხობდნენ» («Birthday Parties Around the World», 1967 წ.).
ასევე ახსნილია ის, თუ საიდან წამოვიდა ადამიანისთვის დაბადების დღის მილოცვის ტრადიცია: «დაბადების დღის მილოცვა და ბედნიერების სურვილი, რომელიც ამ დღესასწაულს ახასიათებს... თავდაპირველად ეს იდეა მაგიას ეფუძნება. სიკეთის ან ბოროტების შელოცვების ფორმულები — მაგიის მთავარი იარაღია. თავის დაბადების დღეს ადამიანი განსაკუთრებით მგრძნობიარეა ამ შელოცვებისადმი, რადგანაც ამ დროს მისი პირადი სულები ახლავენ მას... დაბადების დღის მილოცვას დიდი ძალა გააჩნია სიკეთისაკენ ან ბოროტისაკენ, იმიტომ რომ ამ დღეს ის ყველაზე ახლოს იმყოფება სულების სამყაროსთან» («The Lore of Birthdays», New-York, 1952. გვ.20).
ადამიანის დაბადების დღის აღნიშვნის წარმომავლობის განხილვისას, გვერდს ვერ აუქცევთ კიდევ ერთ შენიშვნას, რომელიც გაკეთებულია ნაშრომში «დასკვნები: დაბადების დღეები»: «დაბადების დღეები თავის საწყისს მზის კალენდარში იღებს; ამ ტრადიციას აბსოლუტურად არავითარი კავშირი არ აქვს ბიბლიასთან და ღვთისაგან მოცემულ კალენდართან. მაშ როგორია დაბადების დღეების აღნიშვნის ტრადიცია?».
ამ კითხვის დასმის შემდეგ, ავტორი აკეთებს დასკვნას, რომ ქრისტიანისთვის დაუშვებელია ამ თრადიციის მიყოლა, «რადგანაც დაბადების დღის კულტი სატანის გაღმერთების ნაწილია».
შემდეგ ის განმარტავს: «სატანამ ღვთის ნებისა და ღვთის კანონის საწინააღმდეგო კულტის სისტემა შექმნა. სატანისტებს ღმერთად გახდომა სურთ; ისინი ღმერთთან თანასწორობას ესწრაფვიან, არ არიან მინდობილი ღვთის მადლს და არ ემორჩილებიან მას. ქრისტეს არასოდეს არ ჰქონია მსგავსი სურვილები (ფილიპელთა 2:5-8)… დაბადების დღე - სატანური მზის კალენდრის ყველაზე დიდი და ყველაზე წმინდა დღესასწაულია».
თავისი სიტყვების დასამტკიცებლად ავტორს მოჰყავს ე.წ. სატანისტური კულტის ერთერთი წარმომადგენლის გასაოცარი აღიარება, რომელიც თავის წიგნში შემდეგს გვამცნობს: «სატანისტურ რელიგიაში ყველაზე მეტად აღმატებულ დღესასწაულს წარმოადგენს ადამიანის დაბადების დღე. ეს დღესასწაული პირდაპირ ეწინააღმდეგება სხვა რელიგიების წმინდათა-წმინდას, რომლებიც განსაზღვრულ ღმერთს აღმერთებენ, რომელსაც ქმნიან ანთრომორფული არსების სახით, თავის ხატად და მზგავსად, რაც ნამდვილად არ მიუთითებს ეგო-ს (საკუთარი მე) სრულ უარყოფაზე. სატანისტი შემდეგნაირად განსჯის: "მოდით სიმართლეს თვალებში შევხედოთ; თქვენ თუ გინდათ რომ ღმერთი გამოსახოთ თქვენს ხატებად, მაშინ რატომ არ უნდა შევქმნათ ის ისეთი როგორებიც ჩვენ ვართ". ყოველი ადამიანი არის ღმერთი, თუ ის თავს ასეთად აღიარებს. ასე და ამგვარად, სატანისტი აღნიშნავს თავის დაბადების დღეს, და ამ დღეს ყველაზე მნიშვნელოვნად მიიჩნევს წელიწადში… დაბადების დღის შემდეგ, ორ ყველაზე მნიშვნელოვან დღესასწაულად ითვლება ვალპურგის ღამე და ყოველთა წმინდათა დღე ანუ ჰელოვინი» / «სატანისტური ბიბლია» (ანტონ ჟანდორ ლა ვეი, (Air) ლუციფერის წიგნი – განათლება, ევონ ბუკსი, 1969 წ., თავი XI, რელიგიური დღესასწაულები, გვ. 96)».
შემდგომ, კვლევის ავტორი საბოლოო დასკვნას აკეთებს: «დაბადების დღე - განსაკუთრებული დღეა, რომლის დროსაც ადამიანი არა მხოლოდ ღმერთი ხდება, არამედ ასევე სატანისტური მისტერიების ძველი სისტემის ნაწილიც… ამ ტრადიციას არავითარი კავშირი არ აქვს ბიბლიასთან, ის არ არის ღვთისათვის მოსაწონი, რადგან მიმართულია ღვთის ძალაუფლების დასუსტებისაკენ» (ვ. კოკსა «დასკვნები» ჟანელ ხილბერნი, 2000 წ.).
მას შემდეგ რაც გავიგეთ, როგორი ფესვები აქვთ ასე პოპულარულ დაბადების დღეების აღნიშვნას და თუ როგორ აფასებენ მას ჭეშმარიტი ღვთის აშკარა მოწინააღმდეგეები, ნუთუ საკვირველია იეჰოვას მოწმეების სურვილი რომ არავითარი კავშირი არ ჰქონდეთ მსგავს «დღესასწაულებთან»? ამ ქრისტიანებისთვის უფრო დიდი ნიშვნელობა ბიბლიურ პრინციპებს აქვს, რომელიც ეხმარება მათ, წარმართული წეს-ჩვეულებების საკითხებში ორიეტნაციისას. კი, მაგრამ, კონკრეტულად რით შეუძლია დაგვეხმაროს ღვთის სიტყვამ დაბადების დღეების აღნიშვნის საკითხებში?
ჭეშმარიტ ქრისტიანებს არასოდეს გაუჩნდებათ სურვილი, რომ მონაწილეობა მიიღონ ისეთი წეს-ჩვეულებების აღნიშვნაში, რომლებიც დემონების სუფრიდან მოდის და არა იეჰოვა ღმერთის სუფრიდან.
ბიბლიის თვალსაზრისი
წარმართულ დღესასწაულებთან დაკავშირებით
წარმართულ დღესასწაულებთან დაკავშირებით
იეჰოვა ღმერთი თავის სიტყვაში განგვიმარტავს, თუ რა თვალსაზრისი აქვს მას იმ ადამიანების რელიგიური დღესასწაულების მიმართ, რომლებიც შორს დგანან ღვთიური ჭეშმარიტებისაგან. ის არაორაზროვნად გვიჩვენებს, რომ სძულს და განსჯის მსგავს წარმართულ დღესასწაულებს (3 მეფეთა 12:32,33; ესაია 65:11,12; დანიელი 5:1-7; ამოსი 5:26,27; 8:10).
ამის პარალელურად, ბიბლიას არაერთი მაგალითი მოჰყავს იმისა, რომ იეჰოვასათვის მიუღებელი ხდება იმ დღესასწაულების აღნიშვნაც კი, რომელიც თვითონ დაადგინა მოსეს კანონის მეშვეობით, - თუ მისი ერი დაუმორჩილებლობის გზას ადგება (ესაია 1:11-15; ოსია 2:11; ამოსი 5:21-23).
და კვლავ ჩვენს თვალწინაა ღვთის სიტყვის მიერ, აბსოლუტურად ნეგატიურ ფერებში გადმოცემული დღესასწაული. და ეს დღესასწაულიც ისევ სიკვდილით შეიბღალა – ამჯერად ღვთის ერთგული წინასწარმეტყველი იოანე ნათლისმცემლის სისხლით.
იგივე თემასთან დაკავშირებით, ჟურნალ «გამოიღვიძეთ!»-ის სტატიაში აღნიშნულია: «ნიშნავს თუ არა ეს იმას, რომ ქრისტიანისთვის არ შეიძლება საქმე ჰქონდეთ რომელიმე წეს-ჩვეულებასთან, რომელმაც, შესძლოა, სათავე ცრუ რელიგიური წეს-ჩვეულებებიდან აიღო? არა. ალბათ, ძალიან ბევრ გავრცელებულ ჩვეულებას აქვს ასეთი სათავე. მაგრამ, თუ ამ ჩვეულების დღემდე შემორჩენილი თვისებები, ბიბლიურ პრინციპებს ეწინააღმდეგება, ამ შემთხვევაში ჭეშმარიტმა ქრისტიანებმა, სინდისიდან გამომდინარე, უარი უნდა თქვან მათში მონაწილეობაზე» (8.01.1985 წ.(რუს), გვ.14-17).
დაბადების დღეების აღნიშვნის ნამდვილი არსი
ვერ ვიტყვით, რომ ღვთის მსახურებისთვის დაბადების დროს და ადამიანის ასაკს არავითარი მნიშვნელობა არ ჰქონდა. ბიბლიაში ასეთი დოკუმენტალური ჩანაწერების არაერთ მაგალითს ვხვდებით. საიდანაც ჩანს, რომ ჯერ კიდევ ძველი დროიდან ხორციელდებოდა ადამიანების ასაკის აღწერა: «ხუთასი წელი შეუსრულდა ნოეს, და შეეძინა სემი, ქამი და იაფეთი». «ნოეს სიცოცხლის მეექვსასე წლის მეორე თვეს...გადმოსკდა ვეებერთელა, ღრმა წყლის სათავეები და გაიხსნა წყლის კარიბჭეები ცაში» (დაბადება 5:32; 7:11). წიგნ დაბადების ნაწყვეტი, 11:10—26, სემის შთამომავალთა დაბადების აღწერის ნათელ მაგალითს შეიცავს. მოსეს კანონის თანახმად, შეხვედრის კარავში მსახურებისთვის (მოგვიანებით კი – ტაძარში) შეიძლებოდა მხოლოდ ლევიანთა შტოს წარმომადგენლები შერჩეულიყვნენ «ოცდაათი წლიდან ორმოცდაათ წლამდე», რაც, რა თქმა უნდა, ამ მამაკაცების დაბადების დროის მკაცრ აღწერას გულისხმობდა (რიცხვნი 4:3). იესოზეც ნათქვამია, თუ რა ასაკში დაიწყო მან თავისი მიწიერი მსახურება (ლუკა 3:23).
ბიბლიაში მსგავსი მაგალითები საკმარისზე მეტია. ის თვალნათლივ გვაჩვენებს, რომ ყველა დროში, ღვთის მსახურისთვის, სავსებით ბუნებრივს წარმოადგენდა საკუთარი ასაკის ცოდნა და წლების მატების აღრიცხვა, რომელსაც ოდესღაც გაკეთებული დოკუმენტური ჩანაწერის მიხედვით აწარმოებდნენ.
მაშ, წარმართული შემადგენელის გარდა, რა აღძრავდა ყველა დროის ღვთის მსახურებს იმისაკენ, რომ უარი ეთქვათ მსგავს დღესასწაულებზე? ასეთ მიზეზს წარმოადგენდა, ღვთისათვის მიუღებელი, ადამიანის თვითგანდიდებისაკენ სწრაფვა.
როგორც რალფ და ედილინ ლინტინები აღნიშნავენ თავის წიგნში, რომელიც დაბადების დღეებს ეძღვნება, ასეთ დღეს «ყველა საჩუქარი და მილოცვა საკუთარი თავისთვისაა განკუთვნილი. დაბადების დღის, ფერად ჭიქურიანი ტორტი და მასზე დანთებული სანთლები — ესაა პატივისცემის საკუთარი თავისადმი მიძღვნა. სხვა დღესასწაულები გულს ახარებენ, დაბადების დღეები კი საკუთარ "მე"-ს აამებს» («The Lore of Birthdays»).
თვითგანდიდება ან, პირიქით, სხვის განდიდებაში მონაწილეობა, რომელიც ასე დამახასიათებელია ამ ზეიმებისთვის, - ნუთუ ეს ყოველივე იმასთან წინააღმდეგობაში არ მოდის, რასაც ადამიანებს ეუბნება ბიბლია? მოდით დავფიქრდეთ ღვთის სიტყვაში მოცემულ სიტყვებზე და მაგალითებზე, რომლებიც თავმდაბლობისკენ და მოკრძალებისკენ მოგვიწოდებს და არა თვითგანდიდებისაკენ.
ადმიანში მხოლოდ თავმდაბლობის სული შეიძლება იყოს ღვთისათვის მოსაწონი! (იაკობი 4:10).
«ხალხმა კი, როცა დაინახა, რა გააკეთა პავლემ, ლიკაონიურ ენაზე წამოიძახა: «ღმერთებს ადამიანის სახე მიუღიათ და ჩვენთან ჩამოსულან!». დაარქვეს ბარნაბას ზევსი, ხოლო პავლეს - ჰერმესი… ზევსის ქურუმმა ხარები მორეკა კარიბჭესთან (ზევსის ტაძარი ქალაქის წინ იდგა), თან გვირგვინები მოიტანა, რადგან სურდა, ხალხთან ერთად შეეწირა მსხვერპლი» (საქმეები 14:8-13).
როგორც ამ შემთხვევიდან ჩანს, ავადმყოფი ადამიანის უჩვეულო განკურნებამ იმხელა შთაბეჭდილება მოახდინა ლისტრას მცხოვრებლებზე, რომ ისინი აღიძრნენ, რომ განსაკუთრებული პატივი მიეგოთ ამ ღვთის ორი მსახურისათვის. არსებითად, პავლე და ბარნაბა, წარმართთა ცენტრში მოექცნენ და მათ ისინი გააღმერთეს! ისინი მაშინვე თავის დიდებულ ღმერთებს გაუტოლეს და პატივისცემის ნიშნად საპატიო საჩუქრები მიართვეს.
როგორ მოიქცნენ ასეთ სიტუაციაში ღვთის მსახურები? ბიბლია გვატყობინებს:
«ეს რომ მოციქულებმა - ბარნაბამ და პავლემ გაიგეს, ტანსაცმელი შემოიხიეს და ხალხში შეცვივდნენ ყვირილით: «ამას რას აკეთებთ, ხალხო? ჩვენც თქვენი მსგავსი უძლური ადამიანები ვართ…». ამას კი ეუბნებოდნენ, მაგრამ ძლივს შეაკავეს ხალხი, რომ მათთვის მსხვერპლი არ შეეწირათ» (საქმეები 14:14-18).
ამ თავმდაბალი ღვთის მსახურებისათვის, საკუთარი თავის განდიდების ფიქრიც კი უცხო იყო, და მითუმეტეს, მათდამი თაყვანისცემა! ასეთი დამოკიდებულების მიზეზი, ამ ხალხთან მიმართვის დასაწყისშივე ნათლად იყო გამოხატული. პავლეც და ბარნაბაც საკუთარ თავს «უძლურ ადამიანებად» მიიჩნევდნენ, რაც, რა თქმა უნდა, იმის ყოველგვარ საფუძველს გამირიცხავდა, რომ ისინი რაიმე განსაკუთრებული სახით გამოეყოთ სხვა «მათსავით უძლური ხალხისაგან»!
ამ თემის განხილვისას, ძალიან მნიშვნელოვანია იმ ფაქტის აღნიშვნა, რომ თვითონ იეჰოვა ღმერთის თვალსაზრისით «კარგი სახელი სჯობია კარგ ზეთს, სიკვდილის დღე - დაბადების დღეს. ნადიმზე წასვლას გლოვის სახლში წასვლა სჯობია, რადგან ეს არის ადამიანის ბოლო; ცოცხალმა ეს გულთან ახლოს უნდა მიიტანოს» (ეკლესიასტე 7:1,2). რატომ ლაპარაკობს ღმერთი სიკვდილის დღის დაბადების დღეზე უპირატესობის შესახებ? პასუხი ზუსტად უკვე ნახსენებ «ადამიანთა უძლურებაში» იმალება.
ბიბლია ადამიანთა მდგომარეობაზე გვეუბნება, რომ ადამი და ევასაგან მემკვიდრეობით მიღებული არასრულყოფილების გამო «როგორც დაწერილია: "არავინ არის მართალი, აღარავინ… გზას ასხდნენ, უვარგისები გახდნენ»... ვინაიდან ყველამ შესცოდა და მოკლებული არიან ღვთის დიდებას» (რომაელთა 3:10,12,23). არასრულყოფილი ადამიანის ხვედრი, საბოლოო ჯამში, იმაში მდგომარეობს, რომ, მას შემდეგ რაც გაატარებს ხანმოკლე და გაჭირვებულ ცხოვრებას, მივიდეს სიკვდილამდე (იობი 14:1-4; რომაელთა 5:12). უკვე ამის გამოა, სავსებით აბსურდული, ცოდვილი ადამიანის დაბადებისათვის განსაკუთრებული მნიშვნელობის მინიჭება. თანაც, მრავალი ადამიანისათვის მსოფლიოში, დროთაგანმავლობაში ყოველი მომდევნო დაბადების წლისთავი «ნაღვლიან დღესასწაულად» იწყებს გადაქცევას. ეს არც არის გასაკვირი, თუ სახეზე გაჩენილ ახალ ნაოჭებს, სხეულის თანდათან დაუძლურებას და სხვა მსგავსს გავითვალისწინებთ, ანუ, უფროსი ასაკისათვის დამახასიათებელ უსიამოვნო ცვლილებებს.
ასეთი პირობები ადამიანის ცხოვრებას სავსებით სწრაფმავალს ხდის. «ჩვენი დღეების ხანგრძლივობა სამოცდაათი წელია, განსაკუთრებული ჯანმაგრობისას კი - ოთხმოცი წელი, მაგრამ ისინი გასაჭირითა და ტანჯვით არის სავსე, სწრაფად გადის და ჩვენც მივფრინავთ» (ფსალმუნი 90:10; იაკობი 4:14). ძნელია არ დაეთანხმო ამ სიტყვებს…
როდესაც ეს ყველაფერი გვესმის, არ გვეჩვენება აბსურდულად არასრულყოფილი ადამიანის მორიგი დაბადების დღის აღნშვნა, ადამიანისა რომელიც მიდრეკილია ცოდვილი განცხრომისაკენ და ხშირად, თავისი შემოქმედისადმი ორგულობისაკენ? ადამიანისა, ვინც ღმერთის თვალში ჯერ კიდევ მხოლოდ «მტვერია», რომელიც ერთხელაც «დაუბრუნდება მიწას, სადაც მანამდე იყო»? (ეკლესიასტე 12:7). ასეთი დღესასწაული ცოდვილი არსების განდიდებას ხომ არ წარმოადგენს?
«ერთ დღესაც ჰეროდე სამეფო სამოსლით შეიმოსა, სასამართლო ტახტზე დაჯდა და მათ სიტყვით მიმართა. შეკრებილი ხალხი ხმამაღლა იძახდა: «ღვთის ხმაა და არა კაცისა!».
მართლაც ძალიან ჰგავს იმ სიტუაციას, რომლის ნახვაც დღეს იუბილარის განდიდებისას შეიძლება? ასეთივე არასრულყოფილი ადამიანი «ერთ დღესაც» ადამიანების თვალში ამაღლებულ ადგილზე დაჯდა, «შეკრებილი ხალხი კი» მას ქება-დიდებას უძღვნის! მაგრამ როგორ უყურებდა ღმერთი, არასრულყოფილი ადამიანის, სხვა არასრულყოფილი ადამიანების მიერ ასეთ განდიდებას? ბიბლია გვატყობინებს: «უცბად ის იეჰოვას ანგელოზმა დასცა, რადგან დიდება არ მიაგო ღმერთს».
სამწუხარო, მაგრამ სავსებით სამაგალითო შემთხვევაა! და ღვთის ასეთი უკმაყოფილების მიზეზიც გასაგებია – არასრულყოფილმა ადამიანმა საკუთარი თავი სხვებზე მაღლა დააყენა, რითაც საშუალება მისცა სხვებს, ფაქტიურად, მის მიმართ თავისებური კერპთაყვანისმცემლობა გამოევლინათ. განდიდებისაკენ ასეთი სწრაფვა, ღვთის თვალსაზრისით, ღვთის დიდებაზე თავდასხმას წარმოადგენდა!
შეესაბამება ასეთი საქციელი ღირსეულ ქრისტიანს? არავითარ შემთხვევაში! ღვთის ჭეშმარიტ მსახურებს არ სურთ, რომ შეუფერებელი ქებისა და დიდების ობიექტებად იქცნენ! მათ არ უნდათ რომ იმათ დაემსგავსონ, ვისაც «ადამიანთაგან უფრო უყვართ დიდება, ვიდრე ღვთისაგან» (იოანე 12:43). ეს ფაქტი წარმოადგენს კიდევ ერთ მნიშვნელოვან მიზეზს იმისა, თუ რატომ არ ზეიმობენ იეჰოსავ მოწმეები, არასრულყოფილ ქვეყნიერებაში ასე პოპულარულ, დაბადების დღეებს.
იესო ქრისტეს «დაბადების დღე»
ვინ არის არასრულყოფილი ადამიანი, «ზეციდან» მოსულ კაცთან, ღმერთის ძე იესო ქრისტესთან შედარებით (1 კორინთელთა 15:47)? ამ ორი გაგების ერთმანეთთან შედარებაც კი წარმოუდგენელია. ოდესმე მცხოვრები ნებისმიერი ადამიანი, საკუთარ თავში ცოდვის ბეჭედს ატარებდა და არ ძალუძდა რომ პრეტენზია განეცხადებინა რაიმე დონის შედარებით სრულყოფილებაზე (ფსალმუნი 51:5; რომაელები 7:18-25). მხოლოდ იესო იყო – ერთადერთი, რომელსაც «არც ცოდვა ჩაუდენია» და «არც მზაკვრობა იყო მის ბაგეზე» (1 პეტრე 2:22).
ამავე დროს კი, ბიბლია პირიქით, იესოს ჭეშმარიტ მიმდევრებს არაორაზროვან მითითებას აძლევს, რომ აღნიშნონ ქრისტეს სიკვდილის დღე, თანაც ამავდროულად ამის კონკრეტულ თარიღსაც მიუთითებს მათ – 14 ნისანი, ებრაული კალენდრით ყოველწლიური პასექის დღე (ლუკა 22:19,20; 1 კორინთელთა 11:23-26). ყოველივე ამით ისევ დასტურდება იეჰოვას თვალსაზრისი, რომელიც ეკლესიასტეს 7:1-შია გადმოცემული: «კარგი სახელი სჯობია კარგ ზეთს, სიკვდილის დღე - დაბადების დღეს»! რადგანაც მხოლოდ მიწიერი მსახურების ეტაპის სრულად გავლისა და ცოდვის გამოსასყიდი სიკვდილის შემდეგ მიიღო იესომ ნამდვილი ჯილდო «აღმატებული სახელი» (ლუკა 23:46; იოანე 19:30; საქმეები 2:32,33; ფილიპელთა 2:9-11; გამოცხადება 19:11-13). ასევე მისადმი ერთგული ქრისტიანებისთვის, რომელთაც მეფე-იესოსთან ერთად თანამმართველობის იმედი აქვთ, მათი სიკვდილისა და აღდგომის შემდეგ, შენახულია «სახელები» (1 იოანე 5:4,5; გამოცხადება 2:17; 3:21). გასაგებია, რომ იმ დღეს, როდესაც იესო დაიბადა, უბრალოდ ვერ ექნებოდა ისეთი განსაკუთრებული მნიშვნელობა, როგორც იმ დღეს, როდესაც ღვთის ძემ ცოდვილ ქვეყნიერებაზე გაიმარჯვა და კაცობრიობა ღმერთთან შეარიგა! (რომაელთა 5:10; კოლოსელთა 1:22; ებრაელთა 2:14).
ისრაელიანების და ადრეული ქრისტიანების დამოკიდებულება დაბადების დღეებისადმი
ღვთის ერში ბავშვების დაბადება მუდამ კურთხევა და ბედნიერი შემთხვევა იყო (ლუკა 1:57, 58; 2:9—14; იოანე 16:21). მაგრამ მიუხედავად ამისა, იეჰოვას მსახურებს არ ჰქონდათ დაბადების დღის ყოველწლიურად აღნიშვნის ჩვეულება; ისინი სხვა დღესასწაულებს აღნიშნავდნენ, მაგრამ არა დაბადების დღეებს (იოანე 10:22, 23).
მსგავს ვითარებას უსმევს ხაზს, წიგნის «ძველი ეგვიპტის ისტორიის ქრონოლოგია» ავტორი, ვ. ა. ტომსინოვი, ის ამბობს, რომ «იუდეველები არ მიიჩნევდნენ ადამიანების დაბადების დღეებს, ისეთ დღეებად რომელიც აღნიშვნას იმსახურებს» (თავი 12, აბზ.3).
«საერთაშორისო სტანდარტული ბიბლიური ენციკლოპედიის» თანახმად, დაბადების დღეების აღნიშვნა პოპულარული იყო მრავალი ერის კულტურაში. «თუმცა არ არსებობს იმის მტკიცებულება, რომ ელინისტურ დროინდელ ისრაელში დაბადების დღეებს აღნიშნავდნენ» («The International Standard Bible Encyclopedia», 1979 წლის გამოცემა).
ნაშრომი «ისრაელის წეს-ჩვეულებები და ტრადიციები» პასუხს სცემს ამ შეკითხვას: «დაბადების დღეების აღნიშვნის ჩვეულება სხვა ერების წეს-ჩვეულებიდან იქნა გადმოღებული, რადგანაც ებრაელებში ამ ჩვეულების არსებობის შესახებ არავითარი მინიშნებაც კი არ არის გაკეთებული არც ბიბლიაში, არც თალმუდში და არც უფრო გვიანდელ ბრძენკაცთა წიგნებში. ფაქტიურად, ის ძველი ეგვიპტური ჩვეულება იყო» («Customs and Traditions of Israel»).
სხვადასხვა ისტორიკოსების მსგავსი დასკვნები გვეხმარება იმის ნათლად გაგებაში, რომ დაბადების დღეების აღნიშვნა არასოდეს არ იყო, ღვთის ერთგული მსახურების ჩვეულება ისრაელში.
კი მაგრამ, ნუთუ ამ დღესასწაულთა რიცხვში ცალკეული ადამიანების დაბადების დღეებიც შედიოდა? არანაირად, ყველა დღესასწაული, რომელიც კანონში იყო ჩამოთვლილი, მიმართული იყო მხოლოდ და მხოლოდ ღმერთის განდიდებისკენ და არა ადამიანების ან ცალკე აღებული რომელიმე ადამიანის განდიდებისკენ. ეს საღვთო დღესასწაულები იყო და არა საერო ზეიმები. და თანაც ისინი კანონის რიტუალურ ნაწილთან იყვნენ დაკავშირებული. ამის გამოა მათზე საუბარი როგორც დღესასწაულებზე, რომლებიც ისე აღინიშნებოდა, როგორც «წესით იყო დადგენილი» და «როგორც იეჰოვას კანონში იყო ჩაწერილი» (1 მატიანე 23:31; 2 მატიანე 31:3).
ასეთ შემთხვევაში ჩვენ შეიძლება კიდევ ერთმა კითხვამ დაგვაინტერესოს: როგორ უყურებდნენ დაბადების დღეების აღნიშვნას პირველი ქრისტიანები? იქნებ მათ, რადგან მოსეს კანონ ქვეშ აღარ იყვნენ, განსხვავებული შეხედულება ჰქონდათ ამ წეს-ჩვეულების მიმართ?
ამის გამო გასაკვირი არაა, რომ ენციკლოპედია «World Book»-ში ასეთი დასკვნა კეთდება: «პირველი ქრისტიანები არ აღნიშნავდნენ მის [ქრისტეს] დაბადების დღეს, რადგანაც ნებისმიერი ადამიანის დაბადების დღის აღნიშვნას, წარმართულ წეს-ჩვეულებად მიიჩნევდნენ» (ტომი 3, გვერდი 416).
ასეთი «მორწმუნე» ადამიანებისთვის კარგი იქნებოდა მთელი სერიოზულობით მიეტანათ გულთან რჩევა - რომ ძალიან ყურადღებიანები იყვნენ ღვთის სიტყვასთან დაკავშირებით, რომ არ ატრიალონ მისი აზრები როგორც სურთ და არ ამოგლიჯონ სიტყვები კონტექსტიდან. ყველა მზგავს შემთხვევაში ბიბლია ქრისტიანების მხრიდან წარმართული წეს-ჩვეულებების და ღრეობებისადმი გულგრილ დამოკიდებულებაზე როდი საუბრობს, არამედ იმავე მოსეს კანონში, ისრაელისთვის მიცემული, დღესასწაულებისა და რიტუალების დაცვაზე (ან არ დაცვაზე). ამ თემას ძალიან ხშირად ეხემოდა მოციქული პავლე, სხვადასხვა კრებებისადმი მიწერილ წერილებში. მოციქული დაუღალავად აჩვენებს განსხვავებას მოსეს კანონის მეშვეობით გადარჩენის ტყუილ მცდელობასა და იესო ქრისტეს მადლით ჭეშმარიტ გადარჩენას შორის (რომაელები 3:21-28; 7:4-6; 8:1-4; გალატელები 2:16; 3:1-14; ებრაელები 7:19-22; 8:7-13). იმავე კოლოსელთა მიმართ მიწერილ წერილში, პავლე, როდესაც «დღესასწაულებზე» საუბრობს, მასთან ერთად ასევე «შაბათებს» და «ახალმთვარობას» მოიხსენიებს. შემდეგ მუხლებში კი ამბობს «ხელნაწერი საბუთი, რომელიც ჩვენს წინააღმდეგ იყო» და «ადამიანთა მცნებებიდან და სწავლებებიდან გამომდინარეობს» (კოლოსელთა 2:14,20-23). მოსეს კანონის ეს კრებული იესო ქრისტეს სიკვდილით გაუქმდა.
იეჰოვას მოწმეების თვალსაზრისი წარმართულ დღესასწაულებთან დაკავშირებით
ნიშნავს თუ არა იეჰოვას მოწმეების მიერ დაბადების დღეების აღნიშვნაზე უარის თქმა, იმ სიხარულზე უარის თქმას, რომელიც ახალი ადამიანის დაბადებას ახლავს თან? არა, ეს ასე არ არის.
ამ ქრისტიანების ერთერთი ბიბლიური პუბლიკაციის სტატიაში, რომელიც ჩვენ განსახილველ თემას ეხებოდა, ამასთან დაკავშირებით ნათქვანო იყო შემდეგი: «რა თქმა უნდა, ნებისმიერი ბავშვის დაბადება — ბედნიერი და შესანიშნავი მოვლენაა. და რა თქმა უნდა, ნებისმიერ მშობელს უხარია, როდესაც ხედავს, თუ როგორ იზრდება ყოველწლიურად მათი პატარა. იეჰოვას მოწმეებიც მთელი გულით ავლენენ სიყვარულს ნათესავებისა და ახლობლების მიმართ: ჩუქნიან მათ საჩუქრებს და სიამოვნებით ატარებენ მათთან ერთად დროს. თუმცა ისინი ამის გაკეთებას ამჯობინებენ წელიწადის ნებისმიერ სხვა დღეებში და არა მაინც და მაინც დაბადების დღეებზე (ლუკა 15:22—25; საქმეები 20:35)».
«თუმცა მშობლები არ მჩუქნიან საჩუქრებს დაბადების დღეზე, ისინი მათ სხვა დღეებში ყიდულობენ ჩემთვის. მე ეს ძალიან მომწონს, იმიტომ რომ ნებისმიერი საჩუქარი ჩემთვის დიდი სურპრიზია» (გრეგორი, 11 წლის).
«მე ძალიან კარგად ვერთობი მეგობრებთან, და თანაც დრო და დრო ერთმანეთს საჩუქრებსაც ვუკეთებთ» (ნიკოლი, 14 წლის).
«სკოლაში ბევრი მეკითხება, როგორ შემიძლია შობისა და სხვა დღესასწაულების გარეშე ცხოვრება. მე არ ვგრძნობ რაიმეს ნაკლებობას. ჩვენ ჩვენს ოჯახში მუდამ რაიმეს ვაკეთებთ. ჩვენ ძალიან კარგი მეგობრები გვყავს, რომლებთან ერთადაც არდადეგებს ვატარებთ ხოლმე. დავდივართ ლაშქრობებში და ვსრიალებთ თხილამურებზე, ასევე ხშირად ვპატიჟებთ სტუმრებს ჩვენს სახლში. ვფიქრობ, სხვებმა რომ იცოდნენ, თუ როგორ მხიარულად ვცხოვრობთ, მათ ძალიან გაუკვირდებოდათ» (ანდრიანა, 13 წლის).
«მე არასოდეს არ მიგვრძნია ის, რომ შობის ან სხვა დღესასწაულების არ აღნიშვნით თითქოს რაიმეს მაკლებდნენ. არდადეგებზე, როდესაც სკოლაში წასვლა აღარ არის საჭირო და მამასაც დასვენება აქვს, ჩვენ ყოველთვის რამეს ვთამაშობთ, დავდივართ კინოში, ვუყურებთ ტელევიზორს. ჩვენ ბევრ დროს ვატარებთ ერთად მთელი ოჯახით» (ბრაინი, 10 წლის).
ნათელია, რომ ასეთ მიდგომას სავსებით შეიძლება ეწოდოს საღი და გონივრული! მითუმეტეს, როდესაც ბავშვებზეა საუბარი…
---------------------------------
თარგმნილია: sergeiivanov.blogspot.com
ასევე წაიკითხეთ:
ჯვარი: სიწმინდეა თუ ცდომილება?
აკრძალულია თუ არა იეჰოვას მოწმეებთან უმაღლესი განათლების მიღება?
იეჰოვას მოწმეები და სისხლის გადასხმა
Комментариев нет:
Отправить комментарий